Youri Aers op voorpagina van Truckstar nummer 10
"Olieboer on toer" Youri als 21-jarige jonge ondernemer vult 4 pagina's in hét magazine voor de transportwereld. Kom snel meer te weten van onze gepassioneerde chauffeur.
De eerste uitgave van Truckstar magazine kwam in 1980 van de persen. Sindsdien is Truckstar hét magazine voor de transportwereld. Het is een droom van elke Nederlandse truckliefhebber om een keer op de voorpagina te staan van het maandblad Truckstar. Youri is er al snel bij!
Lees hieronder het gehele interview van Maurice van Loon met Youri Aers
In een half uur is de tanktrailer gevuld en zet Youri de terugreis in met 34.000 liter brandstof
We staan er niet bij stil als we de tank van onze auto volgooien, maar voor de bevoorrading van alle tankstations zijn er dagelijks vele chauffeurs onderweg. Gezien de huidige brandstofprijzen kun je bijna spreken van waarde transport. En van die tankwagenchauffeurs is de pas 21·Jarige Youri Aers uit IJzendijke. Deze jonge ondernemer mag zich sinds kort de eigenaar noemen van een heel dikke Benz. “Ik heb van kinds af aan altijd chauffeur willen worden, dus meteen na het behalen van het rijbewijs ben ik als zzp'er aan de slag gegaan In het koel· en tanktransport. Momenteel verzorg Ik het transpart van de brandstof en olie binnen ons eigen familiebedrijf."
Geen oponthoud
Het is nog vroeg als Youri arriveert op de locatie in Aardenburg. "Ik wil voor zeven uur over de sluis bij Antwerpen", zegt hij. Kom je na zeven uur, dan kun je de pech hebben dat de sluis open staat en je daar de voor zeven uur over de sluis bij Antwerpen", zegt hij. "Kom je na zeven uur. dan kun je de pech hebben dat de sluis open staat en je daar de nodige tijd stil staat en daar pas ik voor'', aldus de chauffeur. De rit verloopt voorspoedig en de sluis bi/ Antwerpen passeren we bijtijds, dus zonder oponthoud. Op het depot is het opvallend rustig en er kan dan ook vrij snel worden geladen. Binnen een half uur is de tanktrailer gevuld en kan Youri de terugreis inzetten met 34.000 liter brandstof. “Het is elke keer wel puzzelen hoe te laden, want ik moet vaak op meerdere locaties lossen en toch een goede gewichtsverdeling behouden", zegt hij daarover. Op de eerste locatie In Yerseke kan er meteen 7.000 liter diesel worden gelost. "Ik had die In een apart compartiment gedaan en ook al is dat nu leeg, toch is het gewicht nog mooi verdeeld." Na het lossen worden de nodige bonnen ingevuld en kan Youri voordat hij naar het volgende adres gaat vlug even naar Profile Tyre Center om een wiel met de momentsleutel te laten natrekken...Gisteren bij het wassen zagen we namelijk een bout zitten In de achterband. Deze kon niet worden gerepareerd, dus hebben we die laten vervangen door een nieuwe band. Helaas had de monteur geen momentsleutel bij zich. dus rij Ik er nu even langs om het wiel te laten natrekken", legt Youri uit. Het natrekken is letterlijk een pitstop en vrij snel daarna kan Youri de rit voortzetten richting Wissenkerke om de overige liters brandstof te lossen.
Derde generatie
Aers Olie werd in 1927 opgericht door Youri's overgrootvader, Jacobus Aers. Met een steekkarretje, gevuld met bussen lampenpetroleum, ging hij elke dag rond in Oostburg en omgeving. Zijn zoon Johan bouwde het bedrijf later verder uit. Hij speelde slim In op de toename van het wegverkeer met de oprichting van diverse eigen tankstations. Inmiddels Is het bedrijf In handen van de derde generatie. Vader Jackij Aers is verantwoordelijk voor de tankstations en Youri's broer Davey zorgt voor alles wat met de laadpalen te maken heeft. Met inmiddels negen tankstations in Nederland en België en twee groothandels in brandstoffen en smeermiddelen is Aers Olie een noemenswaardige speler op de marlt In Zuid-Nederland en België. Momenteel wordt In Zeebrugge het nieuwste tankstation gerealiseerd. “Dit is echt het tankstation van de toekomst", vertelt Youri vol trots. "Met een ruime shop. een eetgelegenheid, een truckparking voor 130 vrachtwagens, elektrische snelladers voor personen· en vrachtwagens en zelfs de mogelijkheid om waterstof te tanken." Na het lossen bes/uit Youri zijn volgende vracht toch In Rotterdam te gaan laden. Via de Zeeuwse eilanden rijden we naar Rotterdam. Het is goed te merken dat het vakantieseizoen Is begonnen. Op de weg Is het druk met campers en caravans. Dat vakantieverkeer Is nu het enige nadeel van laden In Rotterdam, maar verder maakt het me niet uit waar ik moet laden", vertelt Youri. Ik rij zelfs één keer per jaar naar Emmeloord om een volle trailer haardhout te halen voor de shops, een ander soort brandstof zullen we maar zeggen."
Het laden in Rotterdam verloopt voorspoedig en In een mum van tijd zit de LAG-trailer weer vol. Die heeft met vijf compartimenten een totale Inhoud van 47.000 liter. Deze trailer hebben we vorig jaar gekocht en behalve de achterbumper en de Alcoa·velgen Is hij nog geheel standaard." Alsof het pechduiveltje nog niet voldoende schade heeft veroorzaakt, ontdekt Youri wederom een bout In een band. Gelukkig is er geen lekkage en lijkt deze er al even In te zitten, omdat hij al aardig ingesleten is. Youri neemt geen risico en belt naar de bandenhandel dat hij op de terugweg even langskomt. Ach Ja, ondanks deze twee lekke banden doet de Mercedes het super en ben Ik dik tevreden hoe hij is geworden", zegt Youri...De enige wens die Ik nog heb, is een mooie dikke achterbumper, maar die komt er te zijner tijd nog wel", lacht hij. De schade aan de band blijkt gelukkig mee te vallen en hoewel het een grote bout leek, blijkt het dit keer een kort exemplaar te zijn.
Het laden in Rotterdam verloopt voorspoedig en In een mum van tijd zit de LAG-trailer weer vol. Die heeft met vijf compartimenten een totale Inhoud van 47.000 liter. Deze trailer hebben we vorig jaar gekocht en behalve de achterbumper en de Alcoa·velgen Is hij nog geheel standaard." Alsof het pechduiveltje nog niet voldoende schade heeft veroorzaakt, ontdekt Youri wederom een bout In een band. Gelukkig is er geen lekkage en lijkt deze er al even In te zitten, omdat hij al aardig ingesleten is. Youri neemt geen risico en belt naar de bandenhandel dat hij op de terugweg even langskomt. Ach Ja, ondanks deze twee lekke banden doet de Mercedes het super en ben Ik dik tevreden hoe hij is geworden", zegt Youri...De enige wens die Ik nog heb, is een mooie dikke achterbumper, maar die komt er te zijner tijd nog wel", lacht hij. De schade aan de band blijkt gelukkig mee te vallen en hoewel het een grote bout leek, blijkt het dit keer een kort exemplaar te zijn.
Opbouw
De Mercedes-Benz L2545 6x2·trekker Is af fabriek voorzien van de ruimste GigaSpace-cabine. Hij heeft nog gewone spiegels, omdat de ADR·goedkeuring voor het nieuwe camerasysteem er nog niet was. De complete opbouw werd gedaan door Mercedes-dealer Groosman uit Sas van Gent. Het gehele chassis werd door dit bedrijf voorzien van een traanplaatvlonder stringetjes tussen de achterassen en sldeskirts. Een mooi detail is het uitgesneden Mercedes-logo voor de koeling van de uitlaatdemper, dat ook weer terugkomt In het slangenrek. Ook de voorkant is aangepakt met een nieuwe zonneklep, een grote lichtbak erboven en daarnaast de welbekende Michelin-poppen. Dit alles werd gespoten door spuiterij Bronk, die geen detail over het hoofd heeft gezien.
Opa
Door de pech met de banden loopt de planning niet helemaal zoals de bedoeling was. Op zulke dagen mis Ik mijn opa nog meer, gewoon om even mijn verhaal aan kwijt te kunnen", vertelt Youri...We belden eerst dagelijks en het eerste wat hij altijd zei was: 'Hoe is het met de olieboer?' Helaas Is hij In december vorig jaar overleden." Deze naam “De Olieboer” heeft naast de kreet op de spatlap van de trailer een mooie plek gekregen aan de onderzijde van het bed. Deze is dan ook door M&M Truck Design volledig onderhanden genomen. Zo zijn de hemel en het bed voorzien van zwart leerknoopwerk en is de motortunnel bekleed met zwart leer. Dit in combinatie met de zwartgrijze bekleding en de rode accentverlichting. Deze is zelfs doorgevoerd in de deurstijl door middel van LED-lampjes. Ook het crèmekleurige dashboard en interieur zijn compleet zwart gespoten. Nadat ook de laatste liters zijn gelost, is deze tour ook weer ten einde en kan Youri gaan genieten van een paar uurtjes rust om morgen weer met frisse zin zijn rondje te maken. Net als zijn overgrootvader bijna honderd jaar geleden ook elke dag zijn ronde deed, alleen dan met een iets ander vervoermiddel.